Kronikker og artikler

Religionsstatistikk kan være langt mer enn kjedelig og tørr oppramsing. Under panseret av grafer og tabeller lurer det noen dype og spennende spørsmål om hva religion egentlig er. Spørsmål som angår elever og studenter. Spørsmål som angår samfunnet.

«Religionsfrihet! Menneskerettigheter!» Ordene brukes hyppig, men ofte med manglende presisjon. Men betyr det at du kan gjøre nøyaktig som du vil så lenge du begrunner handlingene religiøst? Svaret er nei.

Var alt bedre før? Kommer humaniora til å dø? Hva slags vin er viktig i skolen? Og hva er kunnskapens tran? Jeg svarer på Gudmund Hernes sine bekymringer i Morgenbladet. Les, og få en kort innføring i likheter og forskjeller mellom dagens læreplaner og Normalplanen av 1939 i samme slengen. Teksten kan leses på trykk i Morgenbladet - eller her...

Skrevet sammen med Vigdis Hølen. På trykk i Vårt Land 03.07.18. I denne kronikken tar vi utgangspunkt i en spesifikk diskusjon om hvem som har rett til å anvende regnbuefargene. Spørsmålsstillingen knytter samtidig an til en annen problemstilling vi begge er opptatt av. Hvem skal definere hvem som er meningsberettiget og verdt å lytte til? Og...

Hva skal vi med lekser? Må man enten være for eller mot? Og hvordan kan en forholde seg til fenomenet som forelder når en opplever at leksene står i veien for læringslysten? Denne teksten la jeg ut direkte på Nye Meninger i forbindelse med leksedebatten våren 2018. Følg linken for en redegjørelse for lekser fra et følelsemessig, forskningsbasert...

På trykk i Dagsavisen 28.april 2017: Kronikk skrevet i etterkant av Harald Eias harselering over lærebøker i KRLE. I teksten hevder jeg at det er store kvalitetsforskjeller på eldre og nyere lærebøker i faget, og drøfter ulike årsaker til at elever likevel møter lærebøker med for lav kvalitet.

Korleis er foreldre med på å forme religionsforståing hjå barn? Kva tenkjer små barn om religion? Og korleis blir barn og foreldre sitt forhold til religion møtt i barnehagen?

På trykk i Dagsavisen 31.01.2017. I artikkelen beskriver jeg den reelle bemanningen i en Oslobarnehage, utfordrer bemanningsnormen Oslo kommune smykker seg med, og stiller spørsmål ved om det er mulig å følge rammeplanen med så få ansatte. Kronikken ble avisens mest delte og mest leste innlegg den uken.