UNDERVISNINGSTIPS

Rammeplanen sier at personalet i barnehagen skal "gi barna kjennskap til og markere merkedager, høytider og tradisjoner i den kristne kulturarven og andre religioner og livssyn som er representert i barnehagen" (Utdanningsdirektoratet 2017: 55). Men det kan være spennende å møte ulike høytider uavhengig av hvordan barnegruppa er satt sammen. I...

Over kan du se min gjenfortelling av historien om den modige dronning Ester, hennes onkel Mordechai, den hissige kongen og hans onde rådgiver Haman. Historien er knyttet til den jødiske høytiden purim. Den kan selvfølgelig brukes i KRLE-undervisning på lavere trinn i grunnskolen, men jeg håper også noen vil teste den ut i barnehager.

Jeg sysler med å lage korte undervisningsfilmer for omvendt undervisning. Dagens prosjekt var å teste ut programmet Animaker for å belyse spørsmålet "Er Norge et kristent land?". Kjør debatt i et klasserom nær deg! Skal du bruke filmen i klasserommet anbefaler jeg å be studentene / elevene å ta stilling til spørsmålet først, samt å notere seg noen...

Som lærerutdanner i KRLE opplever jeg at studentene har svært ulike erfaringer og kunnskaper i faget. En ting har mange likevel til felles. De har sett NRKs program "På tro og Are" i egen undervisning, eller selv brukt programmene i praksisperioden. I serien presenterer Are Sende Olsen ulike religioner. Hver episode har også en liten tegnefilmsnutt...

Svart senker natten seg... Og barn fra barnehager og skoler kler seg i hvitt og synger med mens de batteridrevne lysene stråler. Hvert år genererer det en debatt om Luciafeiringen er et religiøst ritual eller ikke, og om en slik feiring har noe i barnehage og skole og gjøre. Min mening er at det bør kunne feires, men legg...

Hva er filosofi med barn? Hvordan gå fra undring til mer systematiske undersøkelser? Jeg har lett etter gode eksempler for å vise hvordan vi kan bruke den filosofiske verktøykassa med ulike typer spørsmål. Det fant jeg ikke. Jeg har derfor prøvd å lage et selv.

Tabu i KRLE?

08.10.2018
Ta grep om de vanskelige begrepene, og gjør innlæringen til en lek med ordspillet Tabu.

Fortellinger er religionsvitenskaplige kinderegg i seg selv. Men hvordan jobbe seg inn i fortellingen? Hvordan engasjere elevene uten å drive forkynning eller grenseoverskridende involvering? Og hvordan få alle med? Test gjerne ut Storyloop, fortellingssirkel, i klasserommet ditt. Denne varianten er en gjenfortelling av det store hindueposet...

Det er noe merkelig som skjer når en blir lærer. Plutselig tukler det tekniske seg til. Projektorer vil ikke skru seg på, powerpointen du reviderte i går er ikke lagret der du visselig la den, nettlesere krever installering av programvare du ikke forstår, og smartboardet er helt håpløst å kalibrere. Hva var det som skjedde? Jeg var jo så...