googlef507e5cbf0ca33a0.html

FORMIDLINGSTIPS

Det er mange gode grunner til å dra på ekskursjon! Er du student, lærer, barnehagelærer, eller bare interessert i å lære mer om islam, så stikk innom utstillingen Islams arv på Islamic Cultural Centre på Grønland i Oslo denne helga! Utstillingen er åpen fredag, lørdag og søndag fra 13 - 19, og om du stikker innom får du...

Toåringene maler entusiastisk på påske-ramadankortene sine. På småbarnsavdelingen er vinduene dekket av både påske- og ramadanpynt. Jeg blir overrasket. Blir du? Les mer om hvordan barnehagen kan jobbe med høytidsmarkeringer for de minste!

Her er tips til en tverrfaglig tilnærming som legger opp til å skape undring og spenning, som kan gi smakebiter fra en rekke ulike religioner og tradisjoner, og som kan styrke dialogen mellom hjem og skole. Bli kjent med Grej of the day!

Er du smartere enn en femåring? Kjenner du til at samene er Norges urfolk, har kjennskap til samisk kultur og til nasjonale minoriteter? Det aner meg at mange voksne må melde pass et stykke ut i forrige setning. Men Rammeplanen for barnehagen gir klare føringer for at dette er noe barnehagene skal gi barna kjennskap til (KD, 2017: 46). Og...

«Jeg ser hvert barn for hvem de er», sier du kanskje. «Jeg legger ikke merke til hudfarge i det hele tatt». Gode intensjoner, men dessverre tar du feil. Og når det kommer til antirasistisk arbeid i barnehagen er ikke gode intensjoner om likebehandling nok. Drapet på George Floyd i USA har utløst et skred av demonstrasjoner og en rekke av...

Markerer dere den muslimske høytiden id i barnehagen? Snakker dere om ramadan? Bruker dere fortellinger, konkreter eller praktiske og kreative aktiviteter for å synliggjøre religiøst mangfold med fokus på islam? Med utgangspunkt i Rammeplanen kan vi håpe at mange vil svare ja på dette spørsmålet. Med utgangspunkt i andres forskning og egen erfaring...

Kleint eller koselig? Formidling av kulturarv eller katekese? Kan man egentlig fortelle om korsfestelse til barnehagebarn? Klart man kan. I denne teksten skal jeg gi noen eksempler på hvordan det kan gjøres gjennom bruk av konkreter, bevissthet rundt innramming og konkret eksempel på tilpasning av fortellingen. Men først litt om hvorfor.

Hvordan gjøre religionsformidling engasjerende uten å bli for involverende? Hva er egentlig forskjellen på trosopplæring og å lære om fortellinger fra ulike religioner? I dette blogginnlegget skal jeg undersøke spørsmålene gjennom å se på ulike tilnærminger til Noas ark. Jeg vil se på eksempler på undervisningsmateriell, eksempel på en analyse av...

Er påskevandring i kirken et kreativt og pedagogisk prosjekt som ivaretar kulturarven, eller grenseoverskridende trosopplæring som ikke hører hjemme i skolen? Under finner dere et undervisningsopplegg brukt i barnehagelærerutdanningen i Drammen våren 2019. Kanskje kan det være interessant for andre også?