Blokka vår – tips til arbeid med livssynsmangfold gjennom året

Det er ikke kjempemange bøker om religion som er egna for barnehagebarn, eller de yngste barna på barneskolen. En bok som presenterer ulike livssyn side om side er derfor en kjærkommen ressurs. Her er noen tips til hvordan du kan jobbe med barneboka "Blokka vår"!
Blokka vår – den høye boka om religioner er skrevet av den franske forfatteren Pascale Hédelin og illustrert av Gaëlle Duhazé. Hédelin har tidligere skrevet barnebøker om dinosaurer og dyr i polområdene, og tilnærmer seg religion på liknende vis: et fascinerende, men helt naturlig fenomen med stor variasjon. Boka er fiffig utformet som fire småbøker, som hver representerer en etasje i ei blokk. Her bor blant annet Jalil (14), Anna (8) og Julian (1) som kommer fra en muslimsk, en jødisk og en kristen familie. I første etasje er en butikk, og her ser vi både hvordan Felix tilpasser vareutvalget til ulike høytider og merkedager, og vi møter naboer med ulike livssyn på handletur for å forberede ulike feiringer. Her møter vi livssyn som ateisme, hinduisme og buddhisme, matrelaterte begreper som vegetarianer, kosher og halal, hører om folkelig overtro, og ser barn i kostyme klare for halloween.
Bokas styrke er hvordan den plasserer ulike familier og tradisjoner side ved side, og viser hvordan livene deres noen ganger preges tydelig av religion – og andre ganger ikke. Dessuten virker illustrasjonene nøye gjennomtenkt, og viser også et internt mangfold i familiene. Eksempelvis ser vi Jalil på vei til karatetrening, mens bestemor i hijab lager mat på kjøkkenet, vi ser Anna blåse såpebobler, leke med hunden og delta i ulike høytider, og vi ser hvordan jul ofte er en kombinasjon av klart kristne symboler og andre tradisjonselementer. I et Norge hvor både barn og voksne har tendenser til å koble identitetsmarkører som norsk, hvit og kristen, er det også forfriskende at vi ser ulike hudfarger i den kristen familien, og lærer om katolske praksiser. Her er det mye å utforske og snakke om!
IKO-forlag som har gitt ut boka i Norge, markerer den som passende fra seks år, mens den andre steder markedsføres som passende fra tre års alder. På bokanmeldelsessider ser jeg flere har gode erfaringer med å lese for barn i barnehagealder, som ofte kan være opptatt av å både utforske store spørsmål, og kategorisere likhet og ulikheter. Boka har ingen tydelig spenningskurve, og ikke bruk av humor som virkemiddel, men kan være et fint utgangspunkt for gode samtaler og utforsking av mangfold som en del av hverdagen.
En mulig måte å bygge et prosjekt rundt boka på, kan være å lage en enkel modell av blokka i barnehagen. Her har jeg eksperimentert med å lage ei blokk av pappesker, hvor interiørbildene er limt på lokket til eskene, og derfor kan byttes ut lett. For å gjøre det mer spennende har jeg laget kikkehull inn gjennom vinduer i blokka, og satt inn lommelykter på sidene, slik at lyset i blokka kan skrus på og av. Kun når lyset er på og barna kikker inn kan de se hva som foregår i de ulike etasjene. Dette kan være et utgangspunkt for å prate om enkeltbilder og enkeltfamilier, og slik jobbe seg gradvis gjennom boka i løpet av et år. Med blokka som ramme, kan også andre bøker og artefakter brukes for å bygge ut arbeidet med ulike høytider. En slik tilnærming gjør arbeidet med religion mindre avhengig av variasjoner i barne- og foreldregruppa, og kan bidra til å dempe uheldig andregjøring av barn som finner det krevende å skille seg ut i barnegruppa. Samtidig gir det muligheter til å koble seg på, og å dele av egne erfaringer, slik mange barn jo liker godt å gjøre (Iversen 2021).
Enda mer spennende er å lage et større prosjekt, slik fordypningsstudenter fra barnehagelærerutdanninga gjorde med kollega Åse Lund i 2020. Her har de laget sin egen mangfoldsinstallasjon som viser både boligblokker og bibliotek, kirke og moské, politistasjon og skole. Studentene satte opp QR-koder knytta til ulike fortellinger og setninger på forskjellige språk, og som dere ser kunne barna også få kikke inn i noen av boligene. Installasjonen viser et mangfold i byen vår, slik boka gjør med «blokka vår». Da barnehagebarn ble invitert til å utforske installasjonen syntes de det var særlig spennende å finne igjen egne hjemmespråk gjennom QR-kodene.
"Blokka vår" er en bok som også lett kan kobles med "barnehagen vår" eller "klassen vår". Hvordan ser barnas hjem og familier ut? Hva er viktig for dem? Hvordan feires ulike høytider i familiene til barna? Mange barnehager lager familiehus, enten ved hjelp av at foreldrene sender med bilder, eller ved at barna tegner selv. Å bruke en bok som speiler ulike måter å leve på kan bidra til å dempe tendenser til at majoritetskultur blir for dominerende. Tematikken er lett å koble på mål fra rammeplanen, og om barnehagen skal være et sted hvor alle barn skal kunne føle seg hjemme, så er det viktig å vite og vise at hjem - de kan være både forskjellige og like.
Klikk her for flere tips til arbeid med religioner og livssyn med barn.