"På tro og Are" i undervisningen?
Som lærerutdanner i KRLE opplever jeg at studentene har svært ulike erfaringer og kunnskaper i faget. En ting har mange likevel til felles. De har sett NRKs program "På tro og Are" i egen undervisning, eller selv brukt programmene i praksisperioden. I serien presenterer Are Sende Olsen ulike religioner. Hver episode har også en liten tegnefilmsnutt som gir en enkel introduksjon til hver religion. De som har lagd tegnefilmene har prøvd å lage dem litt morsomme. Ikke alle er like enige i at de når frem. I denne filmsnutten gjør jeg rede for en av grunnene til at programmet om buddhisme er omdiskutert: at en tegning av Buddha slett ikke ser ut slik buddhister selv mener han bør representeres. Se den om du bruker NRKs filmsnutter i undervisningen din, og kjør debatt. Hvem skal bestemme om en tegning er riktig å vise frem eller ikke?
Ser forøvrig at det har sneket seg inn noen feil i filmen min også. Reportasjen fra Utrop er fra 2019, ikke middelalderen (den står på et tidspunkt datert 1019). Og jeg beklager dypt og inderlig til alle som støtes av den skjemmende plasseringen av en "å" der det skulle stått "og". Håper filmen kan være nyttig likevel!