Bok for dagen: Hvordan bruke teori

Egentlig skal jeg skrive ferdig en artikkel om noe helt annet nå. Men det er første gang jeg skriver en artikkel som skal til fagfellevurdering, og det er lenge siden sist jeg jobbet med både teori og metode. Derfor har jeg satt meg ned med en relativt ny bok av Lars E.F. Johannessen, Tore Witsø Rafoss og Erik Børve Rasmussen, nemlig Hvordan bruke teori? Nyttige verktøy i kvalitativ analyse  (Universitetsforlaget 2018).

Det var en god idé! Selv om boken nok er myntet på studenter på lavere grads studier er den en helt fin oppfriskning og klargjøring også for en nedstøvet akademiker som meg. Dessuten har alle kapitlene nyttige forslag til videre lesning. Særlig bra er det at de ikke stopper med å liste opp relevant litteratur, de beskriver også hvordan / for hva den nevnte litteraturen er relevant. Nyttig! Forfatterne skriver selv at dette er boken de ønsket seg som studenter, og senere seminarledere og forelesere.  Og jeg er faktisk helt enig. Det er en irriterende seiglivet myte at fagformidling må være komplisert og vanskelig tilgjengelig. Jeg har lest min andel kjedelige metodebøker, dette er heldigvis ikke en av disse. Kudos til forfatterene for å forklare enkelt og tydelig, og for å krydre teksten med relevante, varierte og underholdende eksempler. Dette er helt klart første gang jeg sitter og humrer mens jeg leser en innføringsbok. Avsnittet under er hentet fra side 51, et kapittel om diskursanalyse hvor Jan Grues analyse av NRKs realityserie Ingen grenser brukes som eksempel:

I kveld skal jeg lese videre om tematisk analyse. Gleder meg helt uironisk til det. 

Så, veiledere i det ganske land, anbefal denne boken til studentene deres! Og studenter som famler litt i tåka, skum den selv om den ikke er på pensumlista.