Antologi: Begynneropplæring i KRLE
Vitenskapelig antologi om begynneropplæring i KRLE redigert sammen med Kristine Toft Rosland og Eli-Anne Vongraven Eriksen. I boka belyser forfatterne ulike elementer ved skolefaget for de yngste elevene. Kapitlene tar for seg blant annet religionsundervisning, etikk og samiske perspektiver, og forfatterne diskuterer varierte arbeidsformer som lek, samtaler, digitale simuleringer, bruk av bøker og tegneserier.
Antologien er et bidrag til hva begynneropplæring i KRLE er – og kan være – ute i skolen. Begynneropplæring har vært et begrep i norsk skolediskurs i over tjue årog er et sentralt begrep i grunnskolelærerutdanningene. I denne boka drøfter forfatterne hvordan begrepet kan tolkes i KRLE-faglig sammenheng. Formålet med antologien er å undersøke, utforske og diskutere begynneropplæring i KRLE.
Begynneropplæring i KRLE henvender seg til forskere, utdannere, lærerstudenter og lærere.
I boka har jeg bidratt som redaktør, som medforfatter av innledningskapittelet, og med kapitelet "Døden på Noahs ark. Risiko og mulighetsrom ved lekbasert undervisning i KRLE"
